حق لطفی:

شهر اقبالیه و محمودآباد نمونه در سیستم ریلی حمل و نقل عمومی قرار دارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به صورت ریلی دیده شده که این موضوع می تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارایه خدمت در سیستم حمل و نقل عمومی را برقرار کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی و فرهنگی پایگاه خبری شهر مینو؛ مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به‌صورت ریلی دیده‌شده که این موضوع می‌تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارائه خدمت در سیستم حمل‌ونقل عمومی را برقرار نماید.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین خاطرنشان کرد: اجرای دوخطه کردن پروژه راه‌آهن «تهران – قزوین – زنجان» و احداث راه‌آهن «قزوین – رشت»، باعث شد توسعه ایستگاه راه‌آهن در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه‌آهن را نیز همراه آن طرح کردیم.

حق لطفی تأکید کرد: طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیت‌های موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل موردتوجه این اداره کل قرارگرفته و تلاش کنیم این پروژه‌ها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری را در دایرهٔ بزرگ‌تری به‌عنوان TOD مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه‌گذاران در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب‌شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت متبوع ابلاغ شود.

حق لطفی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه‌آهن، بافت‌های مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را به‌عنوان یکی از نمونه‌های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام کردند.

حق لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم قول مساعد سازمان شهرداری‌ها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تهیه راهنمای ملی TOD به‌عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تأمین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راه‌آهن در طراحی ایستگاه‌ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد.

حق لطفی با اشاره به مصوبات این جلسه مطرح کرد: برقراری یکپارچگی میان اقدامات شرکت راه‌آهن در محدوده ایستگاه راه‌آهن، شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان ارتباط بین این موضوع و بازآفرینی، همچنین معاونت شهرسازی در خصوص لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی معین شد.

وی افزود: در ادامه به بیان اهمیت تأمین ناوگان مناسب و کافی جهت ترغیب مسافران به استفاده از حمل‌ونقل همگانی در رقابت با خودرو شخصی و ایجاد خط BRT در راستای ایجاد یکپارچگی در حمل‌ونقل همگانی جهت انتقال مسافران به سایر نقاط شهر قزوین پرداخته و تأکید شد.

خبرنگار: امیرحسین آقائی

۱,۱۰۶ total views, 4 views today



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


SIMPLE SIDE TAB