شناسه خبر : 27177
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
گزارش؛

استان قزوین گذرگاهی تاریخی و شاهراه ارتباطی غرب کشور/ ۱۵درصد حجم حمل و نقل ایران مختص قزوین است

قزوین گذرگاهی تاریخی است که از دیرباز شاهراه ارتباطی شهرهای مختلف کشور بوده و به عنوان نقطه کلیدی و شاهراه ارتباطی غرب درکشور نقش بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهر مینو به نقل از صبح قزوین، استان قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز همسایه ‌است. قزوین با دارا بودن تنها ۱۵ هزار کیلومتر مساحت نزدیک به ۵ درصد در اقتصاد و تولیدات کشور نقش دارد.
 قزوین گذرگاهی تاریخی است که از دیرباز شاهراه ارتباطی شهرهای مختلف کشور بوده و به عنوان نقطه کلیدی و شاهراه ارتباطی غرب درکشور نقش بسزایی دارد. راه و شبکه حمل نقل به دلیل وجود دانشجویان، کارگران و همچنین مراکز صنعتی در استان بسیار مهم و تأثیرگذار است.
شبکه حمل و نقل قزوین در دو بخش درون شهری و برون شهری، شبکه ای پیچیده و منظم از ۷۳۳ کیلومتر راه های ارتباطی ، ۲۳ خط اتوبوسرانی، ۶ هزار تاکسی درون شهری، تراموا، مسیر های دوچرخه سواری ، ۳ ایستگاه راه آهن، فرودگاه و مترو است؛ که باعث شده این استان شاهراه ارتباطی غرب کشور لقب بگیرد.
ترمینال مسافربری قزوین

اولین ترمینال مسافربری قزوین در سال ۱۳۲۰ با نام سـرای غیـاث نظام تاسیس شد که بعد‌ها به گاراژ “تهران سیر” معروف گـردید. این گاراژقدیمی ترین گاراژ قزوین بوده است پس از آن ۴ دفتر مسافربری به نام های دفتر ایـران غرب (روبروی بازار قدیمی قزوین)، قزوین تـور (گاراژ زعفرانی ـ روبـروی مسجدالنبی(ص) )، تهـران سیر (میـدان آزادی)، دفتر طهماسبی (خیابان امام (ره)) در قزوین تاسیس شد که وظیفه حمل و نقل مسافران را بر عهده داشتند . بعد از انقلاب دو دفتر طهماسبی و اتوفردوسی (تهران سیر) به ترمینال شهرداری واقع در میدان ولیعصر منتقل گردیدند و در مهرماه ۱۳۷۸ سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قزوین تأسیس گردید. در حال حاضر شهر قزوین دارای دو ترمینال مسافربری در محور های شرق و غرب می باشد، ترمینال آزادگان با مساحت ۲۷ هزار و ۹۹۶ مترمربع در محور شرق قرار دارد و ترمینال غرب قزوین به مساحت ۸ هزار و ۳۲۸ متر در محور غرب فعالیت می‌کند.

ایستگاه راه آهن قزوین

اولین خط راه آهن در ۱۸ اسفندماه ۱۳۱۸ به قزوین رسید و در بیست و هفتم همان ماه مورد بهره برداری قرار گرفت. اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن قزوین در شاهراه مبادلاتی کشور این استان در مسیر راه آهن تهران به شمال غرب کشور قرار گرفته‌است و در شهرهای قزوین، تاکستان و آبیک دارای ایستگاه راه آهن می‌باشد. همچنین راه آهن قزوین-رشت-آستارا نیز در دست احداث است که این خط آهن ایران را به کشورهای نواحی قفقاز و روسیه متصل می‌گرداند.

فرودگاه قزوین
شهر قزوین دارای یک فرودگاه مخصوص هواپیماهای سبک و سمپاشی می‌باشد. شهرداری قزوین در راستای توسعه خطوط حمل و نقل این شهر، فرودگاه قزوین را خریداری کرده است و در صدد است تا در راستای توسعه گردشگری این شهر ، فرودگاه فوق را توسعه داده و به فرودگاه مسافربری تبدیل نماید. در حال حاضر پرواز هواپیما های کوچک مسافربری ( مانند فوکر ۱۰۰ ) در این فرودگاه امکان پذیر است.

استان قزوین با دارا بودن بیش از ۲۱۶ کیلومتر آزادراه در مسیرهای، تهران-قزوین، قزوین-زنجان و قزوین-رشت، ۲۲۱ کیلومتر بزرگراه، ۷۰ کیلومتر راه اصلی و ۲۲۶ کیلومتر جاده بین شهری، یکی از شاهراه‌های ارتباطی کشور محسوب می‌شود. استان قزوین ۸ استان کشور را به طور مستقیم پیوند می‌دهد و ۱۱ استان نیز ارتباطشان از این استان انجام می‌شود. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور ۱۵ درصد از آزادراه های کشور را در خود جای داده است.

 ۱۵درصد از حجم حمل و نقل کشور به قزوین اختصاص دارد 

حامد مانی فر، مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت راه‌های استان قزوین اظهار کرد: طول راه‌های استان قزوین ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که طول بزرگراه‌های استان ۲۶۷ کیلومتر، طول راه‌های روستایی ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر و راه‌های فرعی هم ۷۷۰ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه استان قزوین جایگاه سوم را در طول راه‌های بزرگراهی کشور دارد، عنوان کرد: ارزش راه‌های استان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بوده و میزان اعتبار مورد نیاز برای نگهداری سالانه این راه‌ها بیش از۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۲ درصد آن برای راه‌های روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مسئول در ادامه اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد از حجم حمل و نقل کشور و ۳٫۵ درصد از کل راه‌های کشور به استان قزوین اختصاص دارد.
مانی فر با بیان اینکه استان قزوین با ۹۷ گردنه رتبه پنجم را در سطح کشور دارد، تصریح کرد: قزوین در حوزه شبکه راه‌های ترانزیتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و تعداد راه‌های ورودی به استان نشان‌دهنده اهمیت ویژه قزوین در شبکه حمل و نقل کشور را نشان می‌دهد.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه راه‌های استان قزوین ابراز کرد: طول راههای استان ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است که شامل ۲/۲۴ کیلومتر بزرگراه، ۱۵ کیلومتر راه اصلی، ۲/۳۸ راه فرعی و ۳۲۲ کیلومتر راه روستایی می‌شود.
وی در ادامه افزود: ۲۴۲ کیلومتر عملیات راهسازی شامل زیرسازی و روسازی آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی انجام شده است.
این مسئول اعلام کرد: احداث محورهای جاده ای به طول ۳۱۶ کیلومتر و اعتباری معادل ۴۸۳۹ میلیارد ریال، باند دوم ساوه-بویین زهرا، احداث بزرگراه تاکستان- رزن به طول ۱۰ کیلومتر، محمدیه-آبیک به طول ۲۵ کیلومتر، قزوین-رحیم آباد-کلاچای به طول ۱۶۳ کیلومتر، قزوین-الموت-تنکابن به طول ۶۲ کیلومتر در صورت تامین اعتبار تا پایان دولت یازدهم تکمیل خواهد شد.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر پروژه‌های اولویت‌دار استان قزوین شامل پروژه جاده الموت-تنکابن و قزوین-رحیم آباد-کلاچای است که بهره‌برداری از این پروژه‌ها راه استان‌ قزوین به سمت استان‌های شمالی کشور ۱۴۰ تا ۱۸۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.
 ۱۴ طرح ریلی و جاده ای در استان قزوین در حال اجرا است
امیر امینی، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: استان قزوین با قرار گرفتن در شاهراه عبور از موقعیت ویژه ای در حوزه حمل و نقل برخوردار است.
وی افزود: با استفاده از راه‌های استان قزوین در ۷ ماه نخست سال ۹۵ حدود ۴ میلیون ۴۰۰ هزار تن بار فقط از طریق جاده ها از مبدا قزوین به سراسر کشور ترانزیت شده که این آمار به جز بار عبوری سایر استان ها از جاده های قزوین است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در همین مدت ۱ میلیون ۷۰۰ هزار نفر مسافر از مبدا قزوین به سایر نقاط کشور جا به جا شده اند و همچنین در ۶ ماهه اول سال ۹۵ حدود ۷۰۰ هزار نفر مسافر هم از شبکه حمل و نقل ریلی استفاده کرده اند.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۱۴ طرح ریلی و جاده ای در حال اجرا داریم که شامل آزاد راه، بزرگراه و راه آهن است.
امینی با بیان اینکه این ۱۴ طرح جمعا نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر می باشد، اعلام کرد: حدود ۹۳۴ کیلومتر از آن در در دست اجرا بوده و از این مقدار با توجه به اعتبارات موجود بالغ بر ۳۹۴ کیلومتر اجرایی شده است که ۸۰ کیلومتر ریلی و ۳۱۴ کیلومتر آن انواع بزرگراه و راه اصلی است.
وی در ادامه فزود: ۱۱ کیلومتر بزرگراه جدید در دستور کار قرار دارد و ۱۷۶ کیلومتر هم از جاده های موجود در حال بهسازی و ۴ خطه کردن است.
امینی گفت: برای تامین هزینه پروژه های انجام شده و همچنین طرح های در دست اقدام اعتباری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت پروژه های در دست اقدام در استان قزوین اظهار کرد: بوئین زهرا به سمت سه راهی رحیم آباد، رحیم آباد به شامی شاپ، نهاوند به ضیاءآباد و همچنین نیکویه به آبترش و در شمال قزوین راه‌های منتهی به کلاچای و تنکابن، از جمله پروژه‌هایی هستند که نیاز به تقویت اعتباری دارند.
کد خبر: ۷۵/م/۷۹

۲۲ total views, 4 views today



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


SIMPLE SIDE TAB