حجت الاسلام عباسی؛

مباهله حقانیت اهل بیت(ع)/ اهل بیت عصمت(ع) مقرب درگاه الهی هستند

عباسی بیا کرد: مباهله دلیلی بر حقانیت اسلام و حقانیت بعثت حضرت محمد(ص) است. خلقت حضرت عیسی(ع) مثل خلقت حضرت آدم(ع) بود، وقتی این آیه نازل شد، مسیحی‌ها خرده گرفتند؛ زیرا حضرت عیسی(ع) را فرزند خدا و خیلی برتر از حضرت آدم(ع) می‌دانستند .

حجت الاسلام عباسی؛

مباهله حقانیت اهل بیت(ع)/ اهل بیت عصمت(ع) مقرب درگاه الهی هستند/
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شهرمینو؛ با توجه به اهمیت مباهله پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه آله که اثبات حقانیت اهل‏ بیت پیامبر (ص) است و همان‌گونه که در قضیه‌ی مباهله در صدر اسلام، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته بود.

به گفته مقام معظم رهبری، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است و همانگونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر(ص) و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.
بر همین اساس مصاحبه‎ای با حجت الاسلام علی عباسی، رئیس حوزه علمیه استان قزوین در خصوص مباهله به شرح زیر انجام دادیم.
شهر مینو: در خصوص چیستی مباهله توضیح بدهید؟

عباسی: مباهله دلیلی بر حقانیت اسلام و حقانیت بعثت حضرت محمد(ص) است. خلقت حضرت عیسی(ع) مثل خلقت حضرت آدم(ع) بود، وقتی این آیه نازل شد، مسیحی‌ها خرده گرفتند؛ زیرا حضرت عیسی(ع) را فرزند خدا و خیلی برتر از حضرت آدم(ع) می‌دانستند و حاضر نبودند قبول کنند حضرت عیسی(ع) مانند حضرت آدم(ع) باشد و این سخن، کلامِ حقی نیست در حالی که آیه قرآن برای اثبات این موضوع نازل شده بود. مباهله یعنی ملاهنه، یعنی همدیگر را لعن کردن.
بنابراین قرار شد جلسه‌ای بگذارند و از یک سو مسیحی‌ها و از سویی دیگر پیامبر(ص) در آنجا همدیگر را لعن کنند و بگویند لعنت خداوند بر دروغگو، یعنی هر کس که دروغ می‌گوید لعنت خدا بر او باد.
و آیه ی قرآن کریم در این خصوص این است «فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین»
ای پیامبر به آنها بگو: <بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را دعوت کنیم، شما هم نفوس خود را؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغ گویان قرار دهیم.
وقتی روز مباهله شد پیامبر اکرم(ص) مرادشان از فرزند امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود، فرمودند که ما زن هایمان را می آوریم خانم فاطمه زهرا(س) را آوردند و وقتی گفتند ما جان هایمان را می آوریم حضرت علی ابن ابی طالب(ع) را آوردند. که از این آیه استفاده بشه که علی(ع) جان پیغمبر(ص) که این شهادت آیه قرآن کریم است. این‌ها جمعی حرکت کردند به سمت محل مباهله و از سوی دیگر مسیحیان نیز آمدند، داشته های خود را آوردند دانشمندان خودشان را آوردند. وقتی مسیحیان دیدند که پیغمبر خدا عزیزان خود و اهل بیت خود را به همراه آورده، به طرفداران خود گفتند ما لعن نکنیم زیرا این گروهی که آمدند اگر از خدا بخواهند که کوه‌ها را جابه جا کنند خداوند این کار را انجام می دهد و اگر ما در مباهله شرکت کنیم نابود می‌شویم و از این جهت عقب نشینی کردند و تسلیم شدند و حاضر شدند جریمه بدهند. و این دلیلی بر حقانیت اهل بیت(ع) است.
شهر مینو: شأن نزول آیه مباهله چیست؟

عباسی: شأن نزول این آیه اختلاف پیامبر اکرم(ص) و مسیحیان درباب خلقت حضرت عیسی(ع) بود که بین گفته خدا و مسیحیان اختلاف بود و به این دلیل این آیه قرآن کریم نازل شد.
شهر مینو: اشکالات و شبهات وارده به آیه مذکور در خصوص کلمه انفسنا را نقد و نقل کنید.

عباسی: اینجا اشکالی وارد نیست و قرآن کریم در اینجا دیدگاهی را مطرح می‌کند منظور از انفسنا یعنی ما جان های خود را بیاوریم که حضرت رسول خدا حضرت علی(ع) را آورد پس مشخص میشود که علی ابن ابی طالب(ع) جان رسول خداست، و علی ابن ابی طالب(ع) از رسول خدا جدا شدنی نیست چون هیچ وقت نمی‌شود جان را از تن جدا کرد و جان از تن جدا نمیشود و علی بن ابی طالب(ع) جان پیغمبر بود، روح پیغمبر بود، حقیقت پیغمبر بود و این دلیلِ بر حقانیت ولایت امیرالمونین علی(ع) است.

شهر مینو: دلالت آیه مباهله چیست؟

عباسی: دلالت آیه این هست که قرار شد برای اثبات حقانیت دو دیدگاه مباهله کنند و همدیگر را لعنت کنند، یعنی لعنت خدا بر دروغگویان باد. وقتی مسحیان در این مباهله شرکت نکردند پس در حقیقت شکست خوردند و اینکه پیامبر اکرم(ص) اهل بیتشان را همراه خودشان بردند و برای مباهله رفتند، مشخص است است که پیامبر خدا و اهل بیت(ع) حق هستند و نسبت به حقانیت خود مطمئن بودند و همین علت تسلیم شدن مسیحیان بود زیرا که پیامبر اصحاب خود را به همراه آورده بود.

شهر مینو: نظر و روایات اهل سنت در خصوص مباهله چیست؟

عباسی: اهل تسنن هم مباهله را قبول دارند و مباهله موجب اختلاف نیست زیرا دلالت آیه قرآن کریم است و اهل سنت این دلالت را قبول دارند.
شهر مینو: فضائل اهل بیت(ع) را در خصوص مباهله بیان کنید؟

عباسی: این آیه شریفه دلیل بر این است که اهل بیت عصمت(ع) مقرب درگاه و به خداوند بسیار نزدیک هستند‌، گفته آن‌ها گفته خداست، رفتار آنها مورد رضایت خدای متعال است بطوری که اهل بیت عصمت و طهارت وقتی که به میدان بیایند و بخواهند که مباهله کنند خداوند به حرف آنها گوش می‌دهد پس اهل بیت(ع) مقرب درگاه الهی هستند پس این‌ها برترین‌ها و حجت خداوند در زمین هستند و کسانی‌اند که به درجه‌ای از تقرب رسیده‌اند که خداوند دعای آن‌ها را مستجاب می‌کند و بشر می‌تواند به اهل بیت(ع) اقتدا بکند و در روز قیامت سندی داشته باشند بر درستی رفتار و حرف‌های خودشان.
شهر مینو: چگونه می‌شود افضلیت امام علی(ع) را از آیه مباهله اثبات کرد؟

عباسی: همین آیه شریفه دلیل بر افضل بودن امام علی(ع) است، زیرا کسی است که جان پیغمبر است و اهل تسنن نیز قبول دارند که رسول خدا(ص) شخصیت اول عالم بشریت است، و رسول خدا اولین مخلوق عالم است یعنی خداوند متعال رسول خدا(ص) را خلق کرد و به واسطه نور رسول اکرم(ص) آسمان ها و زمین را آفرید و علی ابن ابی طالب که جان چنین پیغمبری است و حقیقت چنین پیغمبری است بنابراین پس از رسول خدا علی ابن ابی طالب(ع) افضل مخلوقات است و این را تمامی مسلمانان قبول دارند.

۳۴۹ total views, 2 views today

کلید واژه ها



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


SIMPLE SIDE TAB