شناسه خبر : 34384
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
تحلیلگر تاریخ اسلام؛

پیاده روی اربعین ندای وحدت را به جهانیان می‌رساند

حمدرضا فلاح گفت: هم اکنون پیاده روی اربعین یک کنش تاریخی و جمعی است که همه ابعاد آن توسط مردم صورت می‌گیرد چرا که کربلا یکی از وقایع عجین با فطرت تمامی انسان‌هاست و فرقی بین شیعه و سنی و مسلمان و زرتشتی نیست و حتی برخی از بهترین و ارزشمند‌ترین کتاب‌ها راجع به امام حسین (ع) توسط مسیحیان یا برخی که اعتقادی ندارند و گاهی مخالفند نوشته‌ شده است.

حمدرضا فلاح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر شهر مینو؛ پیرامون مبنای تاریخی اربعین بین آثار بزرگان اظهار کرد: اربعین از نظر تاریخی به بعد از شهادت امام حسین(ع) بر‌می‌گردد و به بازه زمانی که اُسرا را از کربلا به سمت کوفه و از کوفه به سمت شام که محل خلافت یزید لعنتهم بود حرکت دادند اشاره می‌کند چرا که بازگشت اُسرا به کربلا چهل روز طول کشید برای همین به اربعین مشهور شد که به معنای چهلمین روز است.
وی ضمن بیان این نکته که تحلیل‌های ما در خصوص واقعه عاشورا جامع و پاسخگو نیست گفت: عاشورا نه تنها جامعه غربی بلکه جامعه اسلامی و حتی شیعی هم آنطور که باید نمی‌تواند به طور کامل و جامع تحلیل کند ولی درمورد اربعین قابل تحلیل است.
فلاح در ادامه افزود: درمورد اربعین بین مورخین اختلاف نظر وجود دارد یک عده بازه زمانی رفتن اُسرا به شام و بعد به سمت کربلا را، چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) دانسته‌اند که قولشان به اربعین اول مشهور است ولی عده‌ای دیگر هم می‌گویند اُسرا از شام مستقیم به مدینه برده شدند و سال بعد آن دقیقا در چهلمین روز شهادت امام و یارانشان، اهل بیت به کربلا رفتند و عزاداری کردند که این بیشتر مورد تایید است و به اربعین دوم نیز مشهور است.
وی ضمن بیان اینکه بیشتر اربعین دوم صحیح تر به نظر می‌رسد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اگر بلافاصله پس از شهادت امام، اُسرا به سمت کوفه رفته باشند حداقل چهار پنج روز و شاید بیشتر از این بازه زمانی طول کشیده باشد چرا که نیاز به هماهنگی بین عبیدالله بن زیاد و یزید بوده تا جا‌به‌جا‌یی صورت بگیرد و همین جا‌به‌جا‌یی زمان طولانی نیاز دارد.
فلاح خاطرنشان کرد: بین کوفه و شام فاصله هزار کیلومتری بوده که باید در ابتدا با فرستادن پیک توسط عبیدالله به شام هماهنگی می‌شد و حداقل۶_۷روز طول می‌کشید و با برگشت همین مسیر که روی هم رفته ۱۴ روزی طول می‌کشد و در اینصورت حداقل باید یک توقف ۲۰ روزه در کوفه بوده باشد.
وی ادامه داد: بعد از توقف در کوفه نیز با وجود زن و کودک اسیر، با شتر و چهارپایان دیگر، با سرعت حرکت متوسط و با توقف در چندین منزلگاه و گاهی با درگیری‌هایی که در برخی روستاها اتفاق می‌افتاد، ۱۵ روزی از کوفه تا شام و با توقف حدود ۷_ ۸ روز در شام که روی هم رفته بیش از چهل روز می شود که نگاه اول را رد می‌کند چراکه حداقل ۲۰ روز برگشت تا کربلا است که این ممکن نیست که در اربعین اول این برگشت اتفاق افتاده باشد.
وی گفت:شهید مطهری و محدّث نوری و برخی مورخین در کتب جدید هم با وجود مرکب‌ها و اُسرا و زن و کودک و تماشای مردم در منزلگاه‌ها و… محال عقلی برای اربعین اول دانسته‌اند که در هر صورت از شأن اربعین کم نمی‌شود.

این تحلیگر تاریخی گفت: هم اکنون پیاده روی اربعین یک کنش تاریخی و جمعی است که همه ابعاد آن توسط مردم صورت می‌گیرد چرا که کربلا یکی از وقایع عجین با فطرت تمامی انسان‌هاست و فرقی بین شیعه و سنی و مسلمان و زرتشتی نیست و حتی برخی از بهترین و ارزشمند‌ترین کتاب‌ها راجع به امام حسین (ع) توسط مسیحیان یا برخی که اعتقادی ندارند و گاهی مخالفند نوشته‌ شده است.
وی علت حضور جمعی مردم در پیاده روی اربعین را فطری دانست و افزود: چون حرکت امام حسین (ع) عجین با فطرت‌ها شده‌است، مرزی نمی‌شناسد؛ چنان آهن ربایی دل‌ها را مجذوب خود می‌کند و ما می‌بینیم چه در زمان‌های گذشته که با وجود موانع چه در زمان حال، به راحتی و با شور و شوق وصف ناپذیری این حرکت انجام می‌گیرد.
فلاح در آخر گفت: به برکت همین اربعین شاهد ندای وحدت هستیم ندایی که لرزه بر جان استکبار می‌افکند و اصل این حرکت ارزشمند و منطبق با فطرت است برای همین کهنگی نمی‌پذیرد و قطعا تا قیامت ادامه‌دار خواهد بود.

۲۹۸ total views, 2 views today

کلید واژه ها



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


SIMPLE SIDE TAB