شناسه خبر : 30909
۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
یادداشت روز؛

کسی که جان ۲۹۰ نفر انسان بی گناه را گرفته است شایسته‌ی دریافت مدال افتخار می باشد؟

دوازدهم تیر ماه سال 1367 یکی دیگر از هنرنمایی های آمریکا به عنوان حقوق بشر آمریکایی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر مینو ؛ دوازدهم تیر ماه سال ۱۳۶۷  یکی دیگر از هنرنمایی های آمریکا به عنوان حقوق بشر آمریکایی رونمایی شد.
اما این بار نه در زمین ، بلکه از دریا به آسمان …
در چنین روزی یعنی ۱۲ تیر ۱۳۶۷ مصادف ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی ، هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر باس با شناسنامه” IR655″ که از تهران به سمت دبی در حرکت بود، پس از توقف بین راهی در بندرعباس هدف شلیک صیادان دریانورد آمریکا توسط ناو یو اس اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالت متحده قرار می‌گیرد و به فراز خلیج همیشه فارس سرنگون می‌گردد. در این جنایت ۲۹۰ سرنشین که ۶۶ نفر آن را کودکان بی‌گناه تشکیل می دادند ، جان باختند.
کاپیتان محسن رضائیان، خلبانی با بیش از هفت هزار ساعت سابقه پرواز یکی از با تجربه ترین خلبان های شرکت هواپیمایی ایرباس آ-۳۰۰ بود. اما انگار عمر پرواز این خلبان بیش از هفت هزار ساعت دوام نداشت. آخرین پرواز رضائیان، روز یکشنبه دوازده تیر با پانزده دقیقه تأخیر ، ساعت ۱۰:۱۷ صبح به وقت تهران از فرودگاه بین المللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بین المللی دبی برخاست. رضائیان مدت پرواز تا دبی را بیست و هشت دقیقه و حداکثر ارتفاع را تا چهارده هزار پا تعیین کرد. وی دقایق اول به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات تماس داشت، و چند لحظه پیش از ورود به حریم هوایی امارات در محلی به نام “مولبیت ” به مرکز کنترل هواپیمای کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع ۱۴ هزار پایی صعود کند، اما در ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگی وینسنس آمریکا به حریم های ایران وارد می‌شود و به دستور ویل راجرز فرمانده ناو ، موشک را به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک می کند، ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو می‌شود و در آب خلیج فارس سقوط می کند.

امام چرا؟
به چه بهانه ای ؟
در جلسه فوق العاده شورای ایکائو در روز ۱۴ ژوئیه یعنی ۲۳ تیر ۱۳۶۷ تصمیم گرفته شد که یک حقیقت یاب برای بررسی عواملی که منجر به سقوط هواپیما شده است، تشکیل شود.
اما گزارش …
گزارش بدست آمده از این تحقیقات نشان از یک اشتباه بزرگ و بهتر است بگویم ادعای اشتباه بزرگ از سوی ناو امریکایی را دارد، هواپیمای اف ۱۴ به جای هواپیمای مسافربری ۶۵۵ ، یعنی تشخیص در نوع هواپیما …
شرح گزارش: هفت دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه بندرعباس، یازده مورد اخطار از سوی کشتی جنگی آمریکا به هواپیمای ایران اعلام شده ، هفت اخطار توسط ناو وینسنس بر روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز ، یک اخطار توسط ناو سایدز بر روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز ک، سه اخطار دیگر بر روی فرکانس اضطراری. جمعه یازده اخطار  به ایرباس ایرانی داده شده است، از این یازده مورد هفت مورد بر روی طول موج ۲۴۳ مگاهرتز بود که مخصوص هواپیمای نظامی است در صورتی که ایرباس ایران تجهیزات لازم را برای شنیدن این اخطارها را نداشته است. گزارش تیم تخصصی ایکائو نشان می دهد که در دقایق آخر حمله، عده‌ای هواپیما را یک هواپیمای مسافربری، و عده ای دیگر گ نظامی تلقی کردند، دو دقیقه بعد کارکنان مرکز، گزارش را مبنی بر اینکه این یک هواپیمای اف-۱۴ است را دریافت می کنند، اما در همین حال بحثی میان سه ناو وینسنس، مونتگمری، سایدز بر نوع هواپیما در می گیرد. ناو سایدز دقایق آخر متوجه تجاری و مسافربری بودن هواپیما می شود و فریاد می زد که” هواپیما تجاری است صبر کنید” اما ناخدا ویلیام راجرز ناخدای ناو وینسنس تصمیم به پرتاب موشک می کند.

اما پاسخ به اشتباه آن‌ها:
آن‌ها ادعا می‌کردند که ما این هواپیما را با هواپیمای اف-۱۴ اشتباه گرفته بودیم برای دفاع از خود اقدام به شلیک کردیم. در پاسخ به ادعا آن‌ها باید گفت که :

۱ – ایرباس ایرانی علائمی را می فرستاد که خبر از غیرنظامی بودن هواپیما می دهد.

۲ – با توجه به سرعتی که هواپیمای ایران، در حال اوج گرفتن بود، اگر فقط کمی از حرفه‌ی هوافضا به ویژه خلبانی اطلاع کاملا سطحی داشته باشیم می توان فهمید که هواپیمای نظامی هرگز با چنین سرعتی اوج نخواهد گرفت، حال چطور ناو امریکایی متوجه چنین مساله‌ای نشده است.

۳ – باید گفت: جت اف-۱۴ متعلق به ایران اصلا مجهز به سلاح‌های هوا به زمین نبود تا بخواهد تهدیدی برای ناو های آمریکایی باشد.

 

۴ – باید از ایالت متحده آمریکا چنین سوالی را پرسید که بر اساس کدام قانون ناو شما اجازه‌ی ورود به آب‌های خلیج فارس را داشته است.

۵ – طبق اظهارات یوجین کارول (دریادار بازنشسته ی مرکز اطلاعات آمریکا) ناو وینسنس اصولا نباید برای عملیات به خلیج فارس اعزام می شد، زیرا ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هیچ اعلان جنگی میان دو کشور صورت نگرفته بود.

۶ –  هواپیمای ایرانی در یک محدوده‌ی هوافضای بین المللی، بر فراز آب‌های بین المللی بود در صورتی که هیچ قانونی این اجازه و حق را به آمریکا نداده که برای هر هواپیمای مشکوک و غیر مشکوک منطقه جنگی اعلام کند و به این علت دلیلی هم وجود نداشت که ایرباس ایرانی به پیام‌های هشدار ناو جنگی پاسخ دهد.
۷ –  بر اساس مصاحبه رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا با روزنامه ی نیویورک تایمز، هیچ کدام از نه مانیتور کشتی، هواپیمای ایرانی را در حالت حمله نشان نمی‌داد و در هیچ کدام از ناوها اثری از سیگنال MOD2  مورد استفاده هواپیمای نظامی و غیر نظامی وجود ندارد و همه دستگاه‌ها در حال نشان دادن یک فروند هواپیمای ایرباس در حال اوج هستند.

 

۸ –  بر اساس ادعای دیوید ایونز (مفسر نظامی ) سیستم شناسایی و هدایت آتش ناو روز سوم ژوئیه روی کنترل خودکار نبود و قطعا خطای انسانی و قضاوت نادرست موجب سرنگونی ایرباس ایرانی شده است در صورتی که اگر کنترل در حالت اتوماتیک بود خطای شناسایی هواپیما وجود نداشت.
در آخر حتی اگر ادعای آمریکایی‌ها را مبنی بر اشتباه در تشخیص نوع هواپیما و غیر عمدی بودن این فاجعه را بپذیریم، آیا خلبان باداشتن چنین اشتباهات فنی و نظامی که جان ۲۹۰ نفر انسان بی گناه را گرفته است شایسته‌ی دریافت مدال افتخار می باشد؟

 

 

نویسنده : علی بابایی شریف

۷۶۷ total views, 4 views today

کلید واژه ها



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


SIMPLE SIDE TAB