تدبر در قرآن دریچه‌های پنهان را به روی انسان باز می‌کند
تدبر در قرآن دریچه‌های پنهان را به روی انسان باز می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر مینو، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین در حاشیه برگزاری کلاس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان در حسینیه شهداء شهر اقبالیه گفت: اولین قدم تغییر در انسان اراده است. قبل از اراده هوشیاری مطرح است اگر کسی خواب باشد اراده ندارد فرد باید بیدار باشد هوشیار باشد […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر مینو، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین در حاشیه برگزاری کلاس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان در حسینیه شهداء شهر اقبالیه گفت: اولین قدم تغییر در انسان اراده است. قبل از اراده هوشیاری مطرح است اگر کسی خواب باشد اراده ندارد فرد باید بیدار باشد هوشیار باشد تا بتواند برای حرکت و تغییر اراده کند.

وی گفت: کسی که در قرآن تامل می‌کند بیدار است و هیچ‌گاه به خواب نخواهد رفت. کسی که قرآنی شد جهان‌شناسی و انسان‌شناسی‌اش کامل می‌شود. خود شناسی‌اش کامل می‌شود، اگرهم انسان‌هایی باشند که در قرآن تأمل نکنند طبق آیه (افلا یتدبرون القرآن عن علی قلوبهم) به قلبشان مهر می‌خورد.

عباسی افزود: اگر مومن اهل تدّبر در قرآن باشد ذکاوت و هوشیاری پیدا می‌کند، چون قرآن نور است. در خود قرآن هم تعبیر «نور و منّور» آمده است.

وی اظهار کرد: تدبر قرآن دریچه‌های پنهان را به روی انسان باز می‌کند. لذا بعد از هوشیاری مرتبه اراده است که انسان حرکت می‌کند تا به مقصد بزرگ الهی برسد، تا اراده نباشد دعوت‌های قرآنی هم بی‌جواب می‌مانند.

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: برای مثال اراده امام(ره) عجیب بود. اراده امام(ره) اراده‌های یک ملت را به حرکت واداشت. انسان‌هایی که شیفته شدند و به دنبال حق و حقیقت رفتند امام(ره) یک فرد بود، آدمی بود که عالمی شد. ظرفیت انسان‌ها اینگونه بالاست.

وی افزود: قرآن شارژر است. غنای انسان به واسطه اتصال به قرآن است. این منبع بسیار بزرگی است که در اختیار ماست. امام(ره) اهل قرآن و تأسی به قرآن بود. در جریان تبعید امام(ره) به عراق و بعدها به اروپا ایشان می‌فرمود اگر من را در هیچ کشوری هم راه ندهند و تنها بمانم، دست از رسالت خود برنخواهم داشت. این اراده  محکم امام(ره) بود که برگرفته از آموزه‌های قرآنی بود.

عباسی گفت: امام(ره)، خلیفه الله بود. یعنی تک‌تک انسان‌ها ظرفیت خلیفه الله بودن را دارند، اما اراده مهم است. در معنویات نباید به کم قناعت کرد بلکه باید هدف را بزرگ قرار دهیم و خود را به چیزهای کوچک نفروشیم.

استادیار صالحین سپاه امام سجاد(ع) قزوین اظهار کرد: امام علی(ع) در مورد کم‌فروشی خود به دنیا تعبیری در خور تأمل دارند، ایشان فرمودند: کجاست مردی که «لُماظه» به معنی (غذای متعفن باقی مانده در دهان) را برای اهلش بیندازد؟ منظور امیر‌المومنین(ع) از این تعبیر دنیا بوده است. حضرت اشاره دارند که دنیا در نزد من اینقدر بی‌ارزش و پست است.

وی گفت: هرکس در این دنیا آزادتر شد ارزشمند‌تر است. انسان‌های آزاد قیمتی‌تر‌ند. حضرت امیر(ع) در جایی دیگر فرموده‌اند قیمت شما بهشت است، به کمتر از بهشت خود را نفروشید. در این راه هم تفاوت انسان‌ها بر‌می‌گردد به همان تفاوت اراده‌ها.

عباسی گفت: هدف گذاری، اراده و حرکت. این یه رکن است. حرکت هم نکته مهمی است. اگر حرکت نبود رسیدن به مقصد هم اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام/۱۰۰۰*